detlillaaventyret

Tentor

Kategori: Allmänt

Så var båda tentorna över...

Första tentan hade jag förra veckan. Det var en skriftlig tenta där vi fick en berättelse om en patient och sin familj och vi skulle skriva om vad de tyckte om vården och massor av annat, allt ska knyta an till vår kurslitteratur, så man hade ju en hel del böcker med sig. Vi hade tre timmar på oss o skriva uppsatsen o jag kom upp i lite drygt 5 dataskrivna sidor. Efter det hade vi lunch en timme. Sedan var det dags o rätta en kompis arbete, få tillbaka sitt "rättade" arbete och besvara rättelserna man fått, disskusion med gruppen angående fallet vi fått med patienten och slutligen skriva en sammanfattning av vad man lärt sig i kursen och av dagen som gått.. Allt som allt så hade man tenta från 9-16, usch, man var rätt slut..
Den tentan dröjer ett tag innan vi får tillbaka, men hoppas jag klarat den...

                                                     

Tenta nummer två hade jag i onsdags och det var en praktisk tenta där vi skulle visa att vi lärt oss samtliga moment vi gått igenom. Alltifrån injektioner, kappilärprov, blodtryck till munvård, nutritionsbedömning och orörlighetskomplikationer. Klassen hade fått dela in sig i fyra grupper och dessa fyra grupper delades sedan in i två igen så vi var ca 7 st i min grupp.
Inför dessa, plus två lärare och en videokamera, fick man ställa sig, dra en lott (eftersom man inte skulle veta vilket moment man skulle få redovisa) och visa och tala så mycket man kunde. Jag var givetvis näst sist, hade bestämt mig för att göra provet bland de första bara för o slippa vara så nervös men givetvis hade de redan bestämt ordningen. Så där satt man och såg det ena efter det andra momentet försvinna och man undrade verkligen vilket man själv skulle få...
När det väl blev min tur så fick jag att jag skulle ta bort stygn från en patient. Usch jag var så nervös! Tog ju inte bort stygn från en riktig person utan från en kudde som lärarna förberett med stygn. Min "patient" hade stygnen vid fotleden men i alla nervositet så la jag kudden uppe vid min väns höft (en klasskompis fick agera "patient") så det skrattade väl lärarna lite gott åt.
Redan igår kväll fick vi beskedet och jag blev godkänd!

                                                            

Kommentarer


Kommentera inlägget här: