detlillaaventyret

Slutet på resan

Kategori: Allmänt

Ett äventyr borde alltid ha ett slut, och så även denna. Men vilket äventyr menar vi då egentligen? Livet är väl ändå ett stort äventyr och det tar  inte slut här. Äventyret i Götakanal tog slut sist men det har ju hänt lite sen i höstas.
 
Antingen kan man se det här som slutet på året och ett avslut på höstens äventyr. Eller så kan man se det som början på det nya året, en sorts förberedelse till nästa års äventyr.
Hur ni väljer att se på det får ni bestämma själva.
 
Väl hemma i Kalmar begav vi (jag och nattis) oss ut på Svinö. En liten grannö som används som promenadö av ortsbefolkningen. Denna charmiga bro måste man passera om man inte vill simma dit.
 
Solen går ner tidigt på hösten, men vem bryr sig? Underbart vackert!
 
Styrpanelen i den nya arbetsbåten som jag blev tilldelad i Gävle. Fick en mardrömsstart då jag endast fick en snabb genomgång av båten innan jag blev lämnad själv i Gävle. Bo i en husvagn och styra en helt ny båt i en hamn jag har sett en gång tidigare. Nu skulle jag börja med att köra ett crewchange på kvällen i beckmörker och hitta till ett mudderverk och hämta upp den trötta besättningen. Startade bra, jag glömde plugga ur landströmmen men som tur var så skrek en av finnarna (crewet på mudderverket är enbart hårt arbetande finnar) och jag lyckas rädda situationen utan fler pinsamheter.. Sedan gick det bara bättre.
 
Det hårda vädret gjorde sig påmint tidigt. Men det var bra, efter det kändes det bättre att köra båten i vanligt väder. Man uppskattar inte vardagen förens man får lite svårigheter.
 
Min arbetsbåt Ludde. Jag sjömäter i Gävle hamn. Och vad fan är det? Jag mäter botten efter att dom gräver i hamnen helt enkelt. Även partiklar i vattnet kontrolleras så det inte stör fisklivet för mycket. Det sitter utrustning på andra sidan båten som sticker ner i vattnet. När den är ditsatt (vilket surveykillarna gör när vi är på plats för mätningarna) så får jag max köra 5 knop.
 
Bästa vännen i mörkret, radarn. det är bilden till vänster. Den ger en sannenlig bild av vad som finns runt omkring. Nu ser man att på barbords sida (vänster) så har jag något stort och bakom mig ser man landkonturerna. GPSen brevid visar vart jag befinner mig på ett digitalt sjökort. Den är inte lika säker.
 
En trött och sliten Pontus i barrackkontroret i hamnen. Hade inget varmvatten i husvagnen så jag fick duscha där också.
 
Det stora mudderverket Nordic Gigant. Brevid ligger ett av syskonfartygen Frigg eller Rind. Identiska motorpråmar som tar med det som grävs upp och öppnar skrovet och tömmer det i havet längre ut. Bilden gör inte riktigt fartygen rättvisa. Nordic Gigant är STOR. Dom tre stolparna förs ner i botten för att mudderverket ska ligga på plats hela tiden och är 34m höga. Nu transporteras hon ut till en ny punkt att gräva på.
 
Skopan på Nordic är 16 kubikmeter. Ganska stor. Här repareras den.
 
Styrhytten för Liebherr, grävaren på Nordic Gigant. Skyddsgaller för rutan.
 
Lilla mudderverket Kahmari 2 på natten. Mycket lampor blir det.
 
En paus i arbetet hemma i Kalmar igen. Nattis skämmer bort katterna som lydigt väntar på att äta tandkräm med leversmak.
 
 Våra katter är nog inte normala. Vem sover såhär?!
 
Elvis älskar väskor. Här busar han.
 
Morgon i båten. Ganska fint även om jag knappt märker det, jag vaknar inte förens framåt 10-11..
 
Möte i hamnen. Hände ganska ofta.
 
Bizon hämtar och lämnar pråmar åt Kahmari. Tokiga Holländare som körde båten. Det var allmänt väldigt lite svenskar där i huvud taget.
 
Hemma igen. Han har ju en skruv lös. Hur sitter han egentligen?!
 
Sen kom snön....
 
Det blev genast lite klurigare så fort det blev kallt. Allt tog lite längre tid, jag blev tvungen att skotta båten varje morgon och salta och även bryggan var tvungen att röjas. Gör inget, mysigt med snö.
 
Skottad och fin. Vi bara väntade på att isen skulle krypa på. Det skönk snabbt till 15 minusgrader. Gävle..
 
Sökarlampa i snöstorm, ingen bra ide. Radarn var det ända att förlita sig på, kanske lite gpstittande också..
 
Isbrytaren Ludde. Isen kom till sist och vi flyttade ut Ludde till lotsstationen längre ut i fjärden. Men även den frös efter ett tag och Gävlesagan fick en paus. Här är en av dom sista dagarna med min surveyer Jerome från Frankrike i fören. Isen var ganska tunn och vi tog oss ut men kom inte in igen.
 
Via vackra Stockholm och ner till Kalmar. Hade kommit lite snö där med, och det var härligt att glida igenom stan och vidare mot landet.
 
Allt var som vanligt hemma.
 
Utanför husknuten. En filosofs paradis.
 
Utekatterna. Dom passade på att leka i snön innan dom tröttnade på den och förblev inimhus tills det blev en smula varmare igen.
 
"Katten i solen" skulle jag ha döpt den till om det var en tavla.
 
Insnöade under kulingvarningen. Mer mys. Mer skottande..
 
Nu är det mildare och det har regnat en del faktiskt. Vi har dock snön kvar. Inte allt men mycket av den. Imorrn bär det av mot Stockholm och julfirande med respektive familj. Vi kanske ses?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: