detlillaaventyret

Lite mys och staden Kalmar

Kategori: Allmänt

Här sitter jag i min inmysta datastol av det större slaget, en lätt trygghet i vardagen. Vissa har sin insuttna tv-stol som går att vinkla i 3 lägen, säkert av gammalt utslitet läder som är så välanvänt att toaletterna på t-centralen verkar nya. Men gud va skön den är, och tryggheten i att den är densamma är nog ännu viktigare. Sånna är vi människor, hitta saker i vardagen som tillhör rutin och som är tryggt. Oavsett hur illa en dag har gått så vet man att när man kommer hem och krashar i sin insuttna stol så är allt räddat. För där, mitt i allt kaos, är vi trygga.




En blick mot varvsholmen strax utanför centrala Kalmar. Bakom det skymtas Öland.

Jag tänker tillbaka på dagarna då vi har utforskat Kalmar, denna världsmetropol i stil alá mini. Finns iofs ingen tunnelbana men vem bryr sig när man kan cykla till allt inom en kvart, förutom Ikea, det tar 20 min från centrala Kalmar (åtminstone om man är från Stockholm och inte vågar sig på dom läskiga skogsvägarna med enbart grus!).
Det som är så fantastiskt med denna charmiga kuststad är såklart husen som alla är ganska små, till och med i centrala Kalmar. Många har rötter i från 1600 talet, och som en liten historianörd som man är så kan man inte bli annat i småförälskad då dom har lagt ner lite energi och satt upp både monument i järn på husväggar där husets historia står och även informationstavlor kring kusten och andra platser av intresse.
Detaljerna är det som gör det. Det känns så genomarbetat och faktiskt som nån har brytt sig, inte bara försökt tjäna extra pengar på den rika och spännande historia som staden besitter.



Systembolaget finns även här, troligen för studenternas skull.

Något annat som höjer staden till skyarna är befolkningen. Undrar om alla små svenska städer har så genuint trevliga och mysiga människor? Att gå in i en butik är rena fröjden. Tillåt mig att dra ett exempel: När man tar sig för att handla nåt i Stockholm så är det nästan en pina att gå in i butikerna. Redan att handla är för oss killar en plåga, men att dessutom utsättas för en desperat försäljare med ett påklistrat jokerleende som har pressats med månads- och veckorapporter om hur dålig försäljningsstatistik just hans/hennes butik har, är rena tortyren. Direkt när en sådan människa närmar sig min personliga sfär så sjunker  mitt intresse för att införskaffa det som jag precis så glatt tänkte handla med 2-3 gladhestnivåer. När försäljaren (gud, jag mår dåligt bara av ordet då det rimmar så illa i mina stämmband) dessutom öppnar munnen och tar fram varor som dennes chef så promt tvingat han/henne att pressa ut denna månad då det passar så bra med deras försäljningsinriktning (men i själva verket bara kommit över ett billigt parti av) så har min gladhetsnivå sjunkit till den grad att den inte får nämnas som gladhetsnivå längre. Snarare butterhetsnivå eller matthetsnivå. Jag vänder på klacken, tackar för mig (om jag har nån form av empati kvar) och går i riktning mot närmaste transportmedel och tänker på min fantastiska stol där hemma.

Här i Kalmar ler personalen när man kommer in och pratar lungt med en avslappnad min. Det är som att få en massage och jag slappnar av. Dom är bara trevliga för att alla andra är trevliga, ingen tunnelbana att hinna med = ingen stress. Lika många butiker som hemma (nästan) och trevlig personal med bra priser. Helt plötsligt kommer en glimt av den kvinnliga sidan fram, om dock för bara ett ögonblick, och jag kan tänka mig att gå och handla utan att få ångestnerven att rycka och mitt varningshorn bak i huvudet att tjuta som en mistlur.



Vi var tvunget att ta en bild på denna butik, så roligt. "UP TO DATE FASHION Modekläder Lågpriscigaretter"


En sån fantastisk detalj som att ha toaletter överallt. Vilken grej! Att ingen har tänkt på det förut. Eller, det har nog hänt i Stockholm men nån högutbildad ekonom inhyrd av staden räknade ut att dom mest kostar pengar. Därför finns det inte fler än nödvändigt, och finns dom så kostar det 15kr. Inte konstigt att folk kissar i portar och på kyrkogården mitt i stan. Men här, oj, här finns det till och med en skylt på torget vid domkyrkan (historisk!!) som pekar mot närmaste plats att utföra sina behov. En krona kostade det på biblioteket, och då skämdes nästan bibliotekarien att säga det när jag frågade.

Underbart, vilken stad.

Kommentarer

  • Essi säger:

    Pontus jag är 100 på att du skulle bli förälskad i min lilla Åland!!!

    2011-01-29 | 23:50:16
    Bloggadress: http://essi38.blogspot.com

Kommentera inlägget här: