detlillaaventyret

Men vad gör Pontus egentligen?

Kategori: Allmänt

Dagarna bara går och går, och blir jag något visare? Man kan ju hoppas med tanke på hur mycket man sitter och tragglar tabeller hit och lastberäkningar dit, kurser här och nautisk engelska termer där osv..

För att få en inblick i vad som sker här i världsmetropolen Kalmar, städernas stad, festernas partyhatt, jordens medelpunkt, huvudleden till det stora landet Öland och slutligen plugghästarnas Mecka, så har jag sprungit runt som en grek som skulle varna dom andra grekerna om krigets närvaro (marathon) och tagit massa ovärderliga foton i försöket att få våra 2 läsare nöjda och fortsätta läsa kanske Kalmars 3:e bästa blogg!



En klasskamrat lyssnar till motorljudet på en dieselmotor i skolfartyget Calmare Nyckel.



Samma motor sett uppifrån. Vi ska kunna återge alla system som omgärdar motor, tex kylssytem, oljesystem, tryckluftssystem, smörjoljesystem mm.., och kunna rita upp dom på en plan som är förståelig och godkänd av våran lärare. Just denna motor är klen för sin storlek med ynka 450 (nånting sånt) hästar men väldigt stabil och faktiskt ganska snål.



Här är kylsysytemet till samma motor. Det mesta kyls med färskvatten för att motorn inte ska rosta och ta skada av saltvattnet. Men smörjoljekylaren kyls faktiskt av insuget sjövatten.



En av våra simulatorövingar i simulatorrummet. På sidorna två radaraparater av olika slag. I mitten uppe ser vi ut genom fartygets "fönster" på skärmarna och under har vi styrningen och gas mm.. av fartyget. Men va fals, ingen traditionell båtratt!?!?



Bakom dom som styr står dom som beräknar kurs och plottar andra fartyg manuellt. Här finnes även VHF radio och styrning av lanternor och ankare mm..



En typisk eftermiddag/kväll hemma med träning på tex tidvatten som på bilden. Man tar uppgiften från boken uppe till vänster, räknar ut vilken position på sjökortet med hjälp av Longitud och Latitud, drar sedan en linje för kursen som man tror att man ska gå KGV (kurs genom vatten) för att hamna på plats, sen letar man reda på vilket tidvattenmärke som är troligast att gälla för området nere till höger på sjökortet. Där står vilken riktning som strömmer för fartyget ur kurs och vilken fart den har men då måste man veta mot vilken hamn man ska räkna och vilken dag och det står i boken till höger där man plockar ut närmaste högvatten och tar pluss eller minus så många timmar som tiden är just nu och den som är för det beräknade tidvattnet. Sen läser man av om det är Neap eller Spring som är hur planeter och annat påverkar tidvattnet och tar sedan ut rätt siffror ur tabellerna på sjökortet. Man använder uppgifterna man får ut och räknar sedan ut kurs som man bör ta för att hamna på rätt plats med miniräknaren via vissa formler och tar sedan ut i sjökortet hur vi ska åka mot strömmen och vinden för att hamna rätt. YES! Ett tal klart!



Målet. Kustbevakningen har köpt in några nya fartyg på senaste tiden. Det här låg i Kalmar och blev fotat av fler än mig.



Notera storleken på fartyget i jämförelse med klasskamraterna i förgrunden. Mums!

Kommentarer

  • Mia säger:

    Tyckte så synd om Nattis när jag såg att hon jobbade med Birklers bok men jag tror seriöst jag flyttar över min sympati till dig! Säger bara en sak; Huh??

    2011-02-24 | 19:06:39
  • Emma Sandelin säger:

    Bra idé med en blogg, tycker jag! Kul att få se och höra vad ni håller på med. Hoppas att vi kan få till ett besök under våren.

    2011-02-25 | 16:35:31
  • LenaochMattias säger:

    Oj oj tänk vad mycket friare det var att använda Grindatabellens baksida och inte vara medveten om att båten kan driva av, hi hi. Målande och underhållande text hit återvänder vi för lite roande läsning. I morgon är det årsmöte.

    2011-02-25 | 18:24:18
  • Magnus säger:

    Tidvatten... Vilken otur att ni aldrig kommer att komma i närheten av hur enkelt man kan gör det i verkligheten... Kommer ihåg hur jobbigt det var en gång i tiden när man räknade på det. Nu Har jag precis klart min Yachtmaster examen och då, på plats i tidvattnets hemland England finns det betydligt snabbare sätt. Titta på en karta och direkt se riktning och styrka på tidvattnet, tar 10-15 sekunder. Dock bra att lära sig från grunden först.

    2011-02-25 | 23:45:05
  • Pontus säger:

    Mia: Det är fortafarnde synd om Nattis, hon läser som ett djur och med tanke på hur långsamt jag läser vet jag inte hur det hade gått för mig.. ;) Men ibland tittar jag upp från kartor och tabeller och undrar vad jag sysslar med egentligen.



    Emma: Vi tackar ödmjukast och vill gärna se er i Kalmar under våren. Just nu är det lika kallt här som hos er dock..



    Lena & Mattias: Vaxholmsbåtarna är ett smidigt alternativ, men det blir ju så mycket roligare att räkna ut ström! ;) Dessutom finns det knappt nåt hög eller lågvatten i Östersjön, det är bara att det "lutar" pga väder och vind.



    Magnus: Kul att ha nån annan som vet vad jag pysslar med som läser. Jo, läraren berättade lite om andra hjälp medel men sa även att om man har grunden så fattar man alla andra instrument lättare sen.

    2011-02-26 | 11:40:25
    Bloggadress: http://detlillaaventyret.blogg.se/

Kommentera inlägget här: