detlillaaventyret

Slutet på resan

Kategori: Allmänt

Ett äventyr borde alltid ha ett slut, och så även denna. Men vilket äventyr menar vi då egentligen? Livet är väl ändå ett stort äventyr och det tar  inte slut här. Äventyret i Götakanal tog slut sist men det har ju hänt lite sen i höstas.

Antingen kan man se det här som slutet på året och ett avslut på höstens äventyr. Eller så kan man se det som början på det nya året, en sorts förberedelse till nästa års äventyr.
Hur ni väljer att se på det får ni bestämma själva.

Väl hemma i Kalmar begav vi (jag och nattis) oss ut på Svinö. En liten grannö som används som promenadö av ortsbefolkningen. Denna charmiga bro måste man passera om man inte vill simma dit.

Solen går ner tidigt på hösten, men vem bryr sig? Underbart vackert!

Styrpanelen i den nya arbetsbåten som jag blev tilldelad i Gävle. Fick en mardrömsstart då jag endast fick en snabb genomgång av båten innan jag blev lämnad själv i Gävle. Bo i en husvagn och styra en helt ny båt i en hamn jag har sett en gång tidigare. Nu skulle jag börja med att köra ett crewchange på kvällen i beckmörker och hitta till ett mudderverk och hämta upp den trötta besättningen. Startade bra, jag glömde plugga ur landströmmen men som tur var så skrek en av finnarna (crewet på mudderverket är enbart hårt arbetande finnar) och jag lyckas rädda situationen utan fler pinsamheter.. Sedan gick det bara bättre.

Det hårda vädret gjorde sig påmint tidigt. Men det var bra, efter det kändes det bättre att köra båten i vanligt väder. Man uppskattar inte vardagen förens man får lite svårigheter.

Min arbetsbåt Ludde. Jag sjömäter i Gävle hamn. Och vad fan är det? Jag mäter botten efter att dom gräver i hamnen helt enkelt. Även partiklar i vattnet kontrolleras så det inte stör fisklivet för mycket. Det sitter utrustning på andra sidan båten som sticker ner i vattnet. När den är ditsatt (vilket surveykillarna gör när vi är på plats för mätningarna) så får jag max köra 5 knop.

Bästa vännen i mörkret, radarn. det är bilden till vänster. Den ger en sannenlig bild av vad som finns runt omkring. Nu ser man att på barbords sida (vänster) så har jag något stort och bakom mig ser man landkonturerna. GPSen brevid visar vart jag befinner mig på ett digitalt sjökort. Den är inte lika säker.

En trött och sliten Pontus i barrackkontroret i hamnen. Hade inget varmvatten i husvagnen så jag fick duscha där också.

Det stora mudderverket Nordic Gigant. Brevid ligger ett av syskonfartygen Frigg eller Rind. Identiska motorpråmar som tar med det som grävs upp och öppnar skrovet och tömmer det i havet längre ut. Bilden gör inte riktigt fartygen rättvisa. Nordic Gigant är STOR. Dom tre stolparna förs ner i botten för att mudderverket ska ligga på plats hela tiden och är 34m höga. Nu transporteras hon ut till en ny punkt att gräva på.

Skopan på Nordic är 16 kubikmeter. Ganska stor. Här repareras den.

Styrhytten för Liebherr, grävaren på Nordic Gigant. Skyddsgaller för rutan.

Lilla mudderverket Kahmari 2 på natten. Mycket lampor blir det.

En paus i arbetet hemma i Kalmar igen. Nattis skämmer bort katterna som lydigt väntar på att äta tandkräm med leversmak.

Våra katter är nog inte normala. Vem sover såhär?!

Elvis älskar väskor. Här busar han.

Morgon i båten. Ganska fint även om jag knappt märker det, jag vaknar inte förens framåt 10-11..

Möte i hamnen. Hände ganska ofta.

Bizon hämtar och lämnar pråmar åt Kahmari. Tokiga Holländare som körde båten. Det var allmänt väldigt lite svenskar där i huvud taget.

Hemma igen. Han har ju en skruv lös. Hur sitter han egentligen?!

Sen kom snön....

Det blev genast lite klurigare så fort det blev kallt. Allt tog lite längre tid, jag blev tvungen att skotta båten varje morgon och salta och även bryggan var tvungen att röjas. Gör inget, mysigt med snö.

Skottad och fin. Vi bara väntade på att isen skulle krypa på. Det skönk snabbt till 15 minusgrader. Gävle..

Sökarlampa i snöstorm, ingen bra ide. Radarn var det ända att förlita sig på, kanske lite gpstittande också..

Isbrytaren Ludde. Isen kom till sist och vi flyttade ut Ludde till lotsstationen längre ut i fjärden. Men även den frös efter ett tag och Gävlesagan fick en paus. Här är en av dom sista dagarna med min surveyer Jerome från Frankrike i fören. Isen var ganska tunn och vi tog oss ut men kom inte in igen.

Via vackra Stockholm och ner till Kalmar. Hade kommit lite snö där med, och det var härligt att glida igenom stan och vidare mot landet.

Allt var som vanligt hemma.

Utanför husknuten. En filosofs paradis.

Utekatterna. Dom passade på att leka i snön innan dom tröttnade på den och förblev inimhus tills det blev en smula varmare igen.

"Katten i solen" skulle jag ha döpt den till om det var en tavla.

Insnöade under kulingvarningen. Mer mys. Mer skottande..

Nu är det mildare och det har regnat en del faktiskt. Vi har dock snön kvar. Inte allt men mycket av den. Imorrn bär det av mot Stockholm och julfirande med respektive familj. Vi kanske ses?

En tid på många platser Del 3

Kategori: Allmänt

Resan fortsatte genom Götakanal men även annat hann hända efter det. Läs den spännande fortsättningen med äventyrarna Pontus och Nathalie. Moderna tidenernas Indiana Joneses...

Pråmen som ska fyllas med bottens gegga. Man kör sedan den till bestämd plats och öppnar botten på den och tömmer. Metallstolparna som ligger i fixerar man i botten så den kan ligga still medan man fyller den.

Mellan varje sluss så band man såklart fast båten. Det blev en smula strömt ibland och vissa slussar var redigt höga med flera meters höjdskillnad. Vi delade upp ekipaget i tre delar för att kunna passera varje sluss. Över trettiofem slussar och 3 delar är över hundra slussningar. Då har jag inte räknat med broöppningarna som var en tio femton stycken sådär.. Dessutom fick vi handdra in pråmen då den inte fick plats med nån båt samtidigt. I ösregn, vind och knappa fem grader blev det lite surt på slutet.

Det var tajt som.. (fyll i valfritt snuskigt tajt utrymme) med pråmen på vissa ställen. Pollaren på sidan där var ordentligt nergrävd i marken så vi gjorde fast pråmen i dom vid varje sluss.

Sådär glad var han inte på slutet.. En jävel på att jobba men fan va klurigt det kan vara för en liten nollåtta som mig att förstå danska (läs skånska). Men vi hade bra skoj.

det var skitspännande med allt som hade me dslussar att göra dom första tre slussarna. Sen föll sakta intresset till botten av kanalen när man insåg tiden och slitet man fick utstå. Här är en typisk slusspanel iaf.

Mudderverket. Oroa er inte, grävaren är fastsvetsad i pråmen så den ramlar inte av i onödan även om man var sugen på att starta den och prova att lägga i backen. Du vet... bara för att se vad som skulle hända.. Rasmus som signalerar kärlek med ett typiskt båttecken där fick mest sitta fastspänd.. eller ja, hans hummerfish satt fastspänd bak på mudderverket och försöka styra med den extremt underdimensionerade motorn. Han såg dock ingenting och matrosen på båten fick stå och dirigera honom via radio. Det var lite klurigt när man stod där och bad honom stanna 150 m innan slussen då man visste att det tog så lång tid för honom att få stopp på den 150 ton tunga pråmen. Det fanns lite utrymmen nere i mudderverket också, bland annat en toalett.

Den handgrävda kanalen som mestadels grävdes av oss män i armén för ca 200 år sedan. Vi män gräver bra.
Längre fram syns nästa sluss. Ibland var det en bits åkande innan nästa sluss kom, men ibalnd kom det tre fyra stycken på rad.

Man blir ganska imponerad över vad som har åstakommits i vårat södra Svearike när man står och tittar ner såhär.

Det regnade i våran pråm. Men den flöt ändå.

Jag och dom fyra andra grabbarna satt och höll varandras händer varje kväll, gav av en djup suck i tur och ordning och bara njöt av utsikten och kärleken i världen. Jag önskar i alla fall att det var så.

Det fanns en del ögongodis när man var uppe tidigt. Jag var bara för trött för att uppskatta morgondimman, daggen och den svala solen just då..

Sjövik i morgonkylan.

Idylliskt i solen. Färgerna i träden lekte med oss när vi sakta puttrade fram i kanalen. Det finns några små sjöar som kanalen mynnar ut i och vi passerade dessa med glädje över att få lite vatten under kölen igen. Det finns nog någon sådan bild längre fram.

Gissa hur mycket Rasmus såg där bak. Inte ett jota!!

Jag står på mudderverket och stirrar upp på Sjövik som just har slussat och väntar på nästa sluss.

Pråmen slet upp pollaren ur marken och rammade porten. Men den höll. Vi satte fast trossen i ett träd strax bakom istället. Det knakade dock kraftigt när strömningen från slussen fick den att kränga fram och tillbaka.

Broar fanns det gott om. Jag hann precis ducka innan den svepte över min hjässa.

Så här såg vi ut mest hela tiden. Folk stannade vid kanalkanten och fotade oss. Klev ur bilarna under broöppningarna och fotade. Dom kom till och med fram och frågade så man började undra om vi var dom första båtarna att passera genom kanalen. Men det var väl ovanligt med så stora saker som passerade.

Underbara kontraster fick vi vara med om. Många vackra bilder. Här har ni ett smakprov på dom vidsträckta åkrarna i söder.

Berga, en av dom mer kända slussarna. Sju slussar i rad. Det blev lite meck. Längst ner där ser man oss ligga redo.

Magnus ligger och pratar med sin andra älskling även om jag är den han trånar efter. Vi fick vårat porrum den här gången också. Vi sov på vandrarhem varje natt, eller hotell.

Bra väder var vi inte välsignade med för jämnan så vi njöt verkligen när det såg ut så här. Tyvärr var det så kallt hela tiden ändå.

Underliga byggnader fick vi vara med om, men helt underbart med lite snickarglädje. Det fanns många privatbryggor och altaner som måste vara fantastiska på sommaren.

Öppet vatten äntligen. En liten sjö någonstans på vägen. Vi rastade hummerfishen lite.

Äntligen ute ut kanalen och i sjön Vättern. Vadstena tog vi oss till. Här sitter jag i firmabilen påväg någonstans någon av gångerna. Det blev inget mer för mig, hann aldrig ta mig ner till Gränna och polkagrisarna. Vi försökte men jag rök av två trossar i det hårda vädret och ena motorn på sjövik började ryka soms atan så vi blev försenade och utan radar ville vi inte fortsätta. Vi fick vända och lägga till i Vadstena igen och jag var tvungen att åka till Stockholm för en ögonoperation, men det är en annan historia..

Här slutar kapitel 3 i reseäventyret. Fortsättning förljer. Nu är dock resan genom Götakanal över men andra äventyr väntade. Fortsättning snart, kanske nu. Kanske senare. Den som läser får se.

Hälsningar från ett snöigt Kalmar

En tid på många platser Del 2

Efter mycket jobb och slappande är det nu dags att återuppta senaste tidens händelser.
Let's go!

Elvis har blivit den knasige individen i familjen och man hittar honom på alla möjliga och omöjliga ställen. Här är han mästerklättraren på väggskåpet i badrummet av okänd anledning.

Under sommaren och hösten våldgästade jag min far och Nina på Värmdö. Satan va svamp vi fann i den lilla skogen. Dom var över allt, rena paradiset för oss svamplovers.....

Så här såg det ut mest hela tiden ute i skogen. Man får bara tacka och bocka till det ädla paret som fann många platser att leta på och senare skickade hem mig med en hel burk torkade kantisar. Vintern är räddad!

I brist på mina egna katter när jag sov i pappa och Ninas tvättstuga fick jag sällskap av husets mindre herre, Prinsen. Inte att förväxla med våran lite fetare variant hemma i Kalmar, nämligen Bebis.

Kusin Kim kom till min och Adrians räddning när vi skulle slå ner tältet och vi fick glida med i en av firmabåtarna. Sjöklar heter en sjöskola som hjälper folk med att känna sig säkrare på sjön och vi åkte med en av deras båtar. Grinda är vackert även på hösten, om inte vackrast just då..

Så här het och glad är man i mitt sällskap, eller var det allt släpande vi hade framför oss? Kanske är det bara broke back Grinda som sprider sån glädje. What happens on the island stays on the island...

Jag har en miljard bilder på resan längs Sveriges yttre kust från norra Gävle ner till Mem och in i Götakanal och ut i Vättern men det blir bara några stycken. Här är iaf Balder. Hon (arbetsbåtar är egentligen manliga i Sverige men det skiter jag blanka fan i) är en liten färja och användes bara ner till Söderköping. Vi skulle transportera en pråm och ett mudderbverk ner till Gränna där dom skulle muddra (båtnamn för att gräva, onödigt men så är det) Grännas hamn och Visningsö då dom köpt en färja med för stort djupgående.

Ut ur Gävle hamn vi sakta glider med mudderverket och promen bakom det. På bilden ser dom små ut men betänk att baktill på den närmaste "flotten" står en stor krävmaskin med grävararmen sänkt. Dom vägde 150 och 100 ton så det var inga små saker..

Vackert, eller hur? Men det är inte alltid felfritt på sjön även om det verkligen finns stunder man minns. Strax efter att solen gick ner kom våra "vänner" kustbevkaningen och stoppade oss. Efter en timmes prat fick vi vända tillbaka mot Gävle då båten var felklassad för det vattnet vi var ute på, vi var tvugna att gå närmare land. Desutom saknad Balder en utlösningskrok som man måste ha när man bogserar. Suck.. Chefen ringde dock upp sjöfartsverket och vi fick fortsätta till nästa stad. Kustbevakningen blev lite småchockade när vi vände hela ekipaget igen och fortsatte. Vi försökte förklara läget vi VHFen (anropningsradion) men deras radio fungerade sådär.. Det blev sen en veckas paus i resan då det skrevs massa papper och sånt för att få ett specialtillstånd för resan som nu fick fortsätta inomskärs vilket ställde till det en del för oss. Det är nämligen småklurigt att åka igenom trånga sund med 100 m långt ekipage som man inte kan stanna med. Stannar vi så brakar ju sakerna bakom oss in i våran akter och det kan bli jobbigt med trossar och annat när allt blir ett virrvarr... Hur som helst så fick vi jobba med lite andra båtar i den veckopausen, så det gjorde inget.

Magnus fixade in mig och fick visa hur man beter sig på dom stora haven (nåja). Vi blev som salt och peppar, som jing och jang, som raggare och polisonger, som glass och jordgubbar, som helan och halvan, som kronärtskocka och smält smör.. Kott och gott, vi blev tajta. Typ.

Fy fan vilken dubbelhaka. Men men, Magnus tyckte jag var het nog att hoppa i säng med och porrbelysning hade vi också. Se vad lyckliga vi är.

En av båtarna vi jobbade med i pausen. Fin liten sak. Småtrevlig att skeppa också.

En annan liten båt som vi höll på med. Blev några sånna där. Folk från medelhavet skrattar ju åt dom men här i Sverige är dom bland dom största privatbåtarna som åker omkring..

En italienare som skulle lämnas på varv. Snygga kurvor och ett mustigt ljud. Jag följde efter med en ribb men han fick alla blickar. I ett trångt sund fick han tummen upp av några gubbar som satt och mös i solen med en pilsner. Jag fick tummen ner. Klasskillnad på båtar.

Tillbaka på bryggan på Balder. Färden fortsatte.

Med en följebåt som tryckte på den sista pråmen var det möjligt att klara av några riktigt jobbiga partier när vi var tvugna att gira mellan öar i farleder utan att råka fastna i nåt, en boj eller på nån ö eller så..

Framme i mem. Sjövik blev den nya ledarbåten och i bak fick vi en liten hummerfish, en båt i aluminium. Balder fick inte plats i kanalen och det var knappt så mudderverket fick det heller. Ibland fick vi pressa den i mellan öppningarna på slussarna och broöppningarna.
Det blir en del 3, troligen imorrn redan om ni är sugna på mer tokiga och ointressanta äventyr från höst och vinter.

Smoothie

Kategori:

Glöggmys var lördagens kvällssyssla. Samma sak som förra året, alla tar med sig en varsin flaska glögg o så provsmakar vi. Vi var 7 personer dvs 7 flaskor glögg... Efter det drack vi lite vin o öl. Spontanutgång på Krögers o vid halv fem var jag i säng.

Hade cravings för något fräscht på söndagen. Fick bli en riktigt god smoothie :) Nu är d uppladdning för en ny vecka o hemtente skrivning!

Konsten att slå in juleklappar

Kategori:

Strawberry blev som tokig av allt presentsnöre. O jag e ledsen för att bilderna är snea, men går inte o fixa från mobilen :)

Kvällsmys

Idag hade vi så himla vackert väder i Kalmar, till skillnad mot sthlm (enligt alla facebook updates i alla fall). Dock är det snorhalt ute. Kom inte många meter med cykeln innan jag vurpa omkull så nu blir det till o prommenixa framöver :)

Kvällspass på hälsomottagningen så väl hemma blev det lite kvällsmys o ett glas vin :)

Hälsomottagningen

Kategori:

Tredje veckan på Hälsomottagningen, känns redan lite som om man kan det här nu. Idag har jag haft ett samtal med en besökare, observerat ett annat, haft handmassage o sen avslutades d hela med telefontjänst. Det är intressant o träffa "friska" människor och de flesta öppnar sig väldigt och delar med sig av sina innersta tankar men jaa, jag vet inte, det här känns inte riktigt som min grej.. Oavsett är det inte långt kvar på den här praktiken nu :)

Första advent

Första advent, toksnöar ute! Imorse när jag släppte ut de små djuren låg redan några cm snö ute. Strawberry stirrade skeptiskt på snön, doppade tassarna i den o ryggade tillbaka. Efter många om o men begav han sig ut. Bebis såg mest besviken ut, "snö, i år igen?!". Fnös o burrade upp sig för o springa ut..
Nu är båda inne o gosar i värmen, hör ju till ovanligheterna men jag passar på o njuta :)

Helgen än så länge :)

Kategori:

Fredagen startade med att jag o Lina körde gym-cirkel harmoni. Peppade varandra till tusen, riktigt duktiga var vi :) Efter det var det bara o cykla hem o fixa iordning mig för o möta upp fina Frida för lunch, skitsnack o shopping! Kvällen tillbringades hos Linnea med Linnea, Lisa o Lina. Där drack vi glögg o rödvin. Råkade bli en utgång på Harrys också ;)

Väl hemma efter kvällens äventyr så gjorde jag mig en nattmacka som jag var tvungen o dela med Mr Strawberry

Lillebror är i Kalmar under helgen så vi var på julmarknaden på slottet o hade det jätte mysigt.

Ikväll blir d lugnt för o ladda upp för tacomiddag imorgon :)