Men vad gör Pontus egentligen?
Kategori: Allmänt
För att få en inblick i vad som sker här i världsmetropolen Kalmar, städernas stad, festernas partyhatt, jordens medelpunkt, huvudleden till det stora landet Öland och slutligen plugghästarnas Mecka, så har jag sprungit runt som en grek som skulle varna dom andra grekerna om krigets närvaro (marathon) och tagit massa ovärderliga foton i försöket att få våra 2 läsare nöjda och fortsätta läsa kanske Kalmars 3:e bästa blogg!
En klasskamrat lyssnar till motorljudet på en dieselmotor i skolfartyget Calmare Nyckel.
Samma motor sett uppifrån. Vi ska kunna återge alla system som omgärdar motor, tex kylssytem, oljesystem, tryckluftssystem, smörjoljesystem mm.., och kunna rita upp dom på en plan som är förståelig och godkänd av våran lärare. Just denna motor är klen för sin storlek med ynka 450 (nånting sånt) hästar men väldigt stabil och faktiskt ganska snål.
Här är kylsysytemet till samma motor. Det mesta kyls med färskvatten för att motorn inte ska rosta och ta skada av saltvattnet. Men smörjoljekylaren kyls faktiskt av insuget sjövatten.
En av våra simulatorövingar i simulatorrummet. På sidorna två radaraparater av olika slag. I mitten uppe ser vi ut genom fartygets "fönster" på skärmarna och under har vi styrningen och gas mm.. av fartyget. Men va fals, ingen traditionell båtratt!?!?
Bakom dom som styr står dom som beräknar kurs och plottar andra fartyg manuellt. Här finnes även VHF radio och styrning av lanternor och ankare mm..
En typisk eftermiddag/kväll hemma med träning på tex tidvatten som på bilden. Man tar uppgiften från boken uppe till vänster, räknar ut vilken position på sjökortet med hjälp av Longitud och Latitud, drar sedan en linje för kursen som man tror att man ska gå KGV (kurs genom vatten) för att hamna på plats, sen letar man reda på vilket tidvattenmärke som är troligast att gälla för området nere till höger på sjökortet. Där står vilken riktning som strömmer för fartyget ur kurs och vilken fart den har men då måste man veta mot vilken hamn man ska räkna och vilken dag och det står i boken till höger där man plockar ut närmaste högvatten och tar pluss eller minus så många timmar som tiden är just nu och den som är för det beräknade tidvattnet. Sen läser man av om det är Neap eller Spring som är hur planeter och annat påverkar tidvattnet och tar sedan ut rätt siffror ur tabellerna på sjökortet. Man använder uppgifterna man får ut och räknar sedan ut kurs som man bör ta för att hamna på rätt plats med miniräknaren via vissa formler och tar sedan ut i sjökortet hur vi ska åka mot strömmen och vinden för att hamna rätt. YES! Ett tal klart!
Målet. Kustbevakningen har köpt in några nya fartyg på senaste tiden. Det här låg i Kalmar och blev fotat av fler än mig.
Notera storleken på fartyget i jämförelse med klasskamraterna i förgrunden. Mums!